Jak otworzyć sklep internetowy? Z czego składa się sklep internetowy? Są to pytania, które pojawiają się na początku, gdy myślimy o sklepie internetowym. Musimy wiedzieć, że każdy sklep ma potrzebne elementy do jego prawidłowego działania i dodatkowe. Przed każdą decyzją warto przemyśleć czy warto założyć sklep internetowy.

Wybór działalności

W pierwszej kolejności powinniśmy określić rodzaj działalności. Dlaczego? Głównym powodem jest prawo polskie, które wyraźnie mówi o tym, że każda sprzedaż ciągła wymaga posiadania firmy. Następna rzecz to musimy mieć osobowość prawną. Ja na początku zaczynałem ze START UP, czyli firma na próbę. Mamy niskie koszty, nie ponosimy całkowitej odpowiedzialności, w cenie jest księgowość i obsługa prawa. Na ten temat trzeba pozyskać większą wiedzę i dobrać odpowiednią formę dla siebie.

Finansowanie

W kolejnym kroku naszego planu powinniśmy się zastanowić, jak będziemy finansować nasz sklep internetowy. Musimy także policzyć wszystkie koszty i najlepiej mieć poduszkę finansową, ponieważ sklep od razu nie sprzedaje. Sprzedaż to proces.

Co musi posiadać każdy sklep internetowy ?

Domena

Domena to adres naszego sklepu, który pojawia się w naszej przeglądarce. Przykładem jest mój adres – rafalmacura.pl. Domena powinna być nazwą waszej marki.

Certyfikat SSL

Do każdej domeny powinien być zainstalowany certyfikat SSL. Jest to kłódka przy adresie strony, która świadczy o tym, że połączenie jest bezpieczne.

Oprogramowanie

Sklep internetowy to też oprogramowanie. Na rynku dostępnych jest kilka możliwości. Możemy zatrudnić programistów, by stworzyli dla nas sklep od zera, skorzystać z bezpłatnej wersji jak PrestaShop, WooCommerce, Magento albo wykorzystać gotowe rozwiązania typu SaaS czyli Shoper, Redcart , SkyShop.

Pamiętajcie, że mając oprogramowanie na Open Source, czyli WordPress to musicie je sami skonfigurować, dobrać odpowiedni serwer, połączyć wszystko, robić kopię zapasowe, a przede wszystkim odpowiednio sklep zabezpieczyć. Często wiąże się to z dodatkowymi kosztami, musimy zatrudnić do tego konkretne osoby jeśli sami nie potrafimy tego ogarnąć.

Produkty

Każdy sklep coś sprzedaje. Zaplanuj, jak będą dodawane Twoje produkty. Jak produkty będą powiązane ze sobą i jakie będą mieć kategorie. Często ułatwieniem jest import z pliku csv albo xml. Takie pliki udostępniają często hurtownie, gdy ktoś współpracuje z nimi na przykład w modelu dropshipping. Należy zaznaczyć, że Google nie lubi duplikacji treści, więc opisy produktów muszą być unikatowe. Musisz w tym punkcie również ustalić, jak będą dokonywane zwroty oraz czy hurtownia wyłącza rękojmie, ponieważ nie masz wpływu na wysyłkę towaru w modelu dropshipping.

Regulamin

Każdy sklep musi posiadać regulamin. Zawarte w nim są wszystkie aspekty prawne wraz z informacjami odnośnie waszej sprzedaży oraz prowadzenia działalności.

Płatności

Na rynku znajdziecie wielu operatorów płatności. Według mnie lepiej postawić na więcej opcji. Klient lubi mieć wybór. Jedni wolą płatności Blik, drudzy chcą płacić kartą, trzeci uwielbiają PayU, a jeszcze inni DotPay czy Przelewy 24. Tak to wygląda.

Formy wysyłki

Dziś jest to standardem podpięcie pod nasz sklep paczkomatów, poczty i kurierów. Wybór należy od naszych preferencjach i możliwościach.

Sprzedaż i pozyskanie klienta

Jak otworzyć sklep internetowy to jedna sprawa, a sprzedaż to druga. Ustal plan, w jaki sposób będziesz pozyskiwać klientów i generować sprzedaż. Nie będziesz zarabiać tylko posiadając sklep. Marketing, reklama, lejki sprzedażowe, maling, portale sprzedażowe, media społecznościowe, blog to wszystko zwiększa przychód i pozyskuje klienta. Na koniec dochodzi edukacja i budowania relacji.

Wiedza

Ostatnim najistotniejszym elementem jest wiedzą, jaką posiadasz. Należy się edukować w tym zakresie. Wiedza na temat sprzedaży i marketingu pozwoli nam zwiększyć zyski. Jest to klucz, by prowadzić jakikolwiek biznes w internecie. Czytaj blogi, oglądaj YouTube, uczęszczaj na webinary i szkolenia, czytaj książki, pogłębiaj wiedzę.